הידעת? בכל שעת רכיבה שלך אתה מסובב את רגלך כ-5400 פעמים – כיצד ניתן לבצע נכון את התאמת כיסא האופניים לרוכב? מה חשוב לדעת? האם ניתן לעשות זאת לבד?
התאמת האופניים – לרכב בנוח
התאמת האופניים לרוכב – אז נכון שרכשת את אופני הכביש היקרים והטובים ביותר שעמדו בקדמת החנות שאתה כל כך אוהב לבקר בה ולשוחח עם עובדיה על הרכיבות הארוכות והקשות שלך. ונכון שרכשת את החליפה היוקרתית בצבעי קבוצת הפרו-טור כדי להרגיש בעליה לנס הרים בדיוק כמו הרוכבים הטובים בעולם.
אך אווי ואבוי… כחצי שעה לאחר תחילתה של הרכיבה, כפות הידיים מתחילות להירדם להן. לאחר כשעה הברכיים כבר החלו ללחוץ מעט, והדובדבן שבקצפת, פתאום הגב התחתון צועק וזועק למנוחה.
התאמת האופניים לרוכב היא כבר לא נחלתם של המקצוענים בלבד. התאמת אופניים לרוכב חשובה ביותר לשמירה על גוף הרוכב והרוכבת, שיפור היעילות על האופניים, ולחוויית רכיבה מהנה.
מניעת פציעות
התאמת האופניים לרוכב חשובה מאוד לשמירה על גופך למניעת פציעות, אשר לעיתים יהיו בלתי הפיכות. תוך כדי הרכיבה הרוכב מסובב את רגליו אלפי פעמים, שפירושן עשרות אלפי חזרות בתנועות המפרקים בפלג גופו התחתון של הרוכב.
גובה האוכף ומרחקו המדויק מציר הדוושות הוא קריטי. מנח ישיבה שגוי ייצור לחץ על אחד מהמפרקים: קרסול, ברך או ירך, ועלול לגרום לכאב במהלך רכיבה ולעתים לדלקות ופציעות חריפות אף יותר.
גם לפלג גופו העליון של הרוכב חשיבות רבה: אורך המוט הכידון ורוחבו של הכידון לדוגמא יכולים לגרום ללחץ על הגב התחתון של הרוכב, על הצוואר, מפרקי הידיים, שכמות ואיברים נוספים. כל אלה עלולים לגרום לנו לבסוף לנזקים חמורים, ובמצבים קיצוניים אף להשבתה מוחלטת מרכיבה.
יעילות
התאמת אופניו של הרוכב לתנוחת הישיבה האופטימאלית עבורו תשדרג באופן ניכר את יעילות הרכיבה. בדיוק כפי שאנו מתאימים כסאות בר ליושבים עליהם, כך חייבת להיות התאמה מושלמת לרוכב האופניים. כאמור, תנוחת הרכיבה היא אופטימאלית לכל רוכב ותקבע על פי מדדים אישיים כגון גמישות הרוכב, טווחי תנועת מפרקים ונתונים פיזיים כמו בעיות מפרקים, גב וכו'. תנוחה אופטימאלית תתייחס לכל אחד ממדים אלה באופן פרטני, ותאפשר לרוכב לנצל את מיטב הספק כוחו תוך שמירה על יכולות גופו.
מספר כללים בסיסיים – התאמת האופניים לרוכב:
- גובה האוכף: גובה אוכף הינו קריטי לשמירה על הברכיים ועל הגב התחתון. גובה נכון יהיה כאשר זווית כיפוף הברך היא כ-30 מעלות בעת שהרגל נמצאת בנקודה הנמוכה ביותר שלה בתנועת הפידול.
- זווית האוכף: זווית נכונה של האוכף בדרך כלל תהיה 0 מעלות, כלומר האוכף צריך להיות מפולס בדיוק (אלא במקרים מיוחדים).
- אוכף מתאים: בחירת אוכף מתאים היא דבר חשוב ביותר לנוחות הרכיבה. רוחב האוכף יקבע על פי רוחב עצמות האגן של הרוכב – ניתן למדוד זאת עם מכשור מדידה מתאים בלבד.
- רוחב כידון: רוחב כידון נכון יקבע על פי רוב לפי עצמות הכתפיים. כידון רחב או צר מדי יגרום לעומס על השכמות וקשיים בהיגוי (בעיקר באופני בכביש).
- המרחק בין האוכף לכידון: אם המרחק גדול מדי, "נישען" לפנים וכל משקל הגוף ישען על הידיים. מצב זה יגרום לכאבים בידיים ובכתפיים במהלך הרכיבה. במידה והמרחק קצר מדי, תיווצר תחושה שהאופניים "צפופים" מדי, הישיבה תהיה זקופה מאוד והרוכב יסבול מכאבי גב עקב מאמצי דיווש ומהמורות הדרך.
המאמר נכתב בשיתוף עם חברת פיטזון – התאמת אופניים בסטודיו מקצועי